Egy kolozsvári fiatal emlékére...

Megdöbbenten hallotam a hírt, hogy a híres-hírhedt "U"-s szurkolók brutális módon agyonvertek, megöltek egy embert. Gyorsan próbáltam behozni a Bukarestben töltött két nap hiányait a hírek terén, éppen ezért mindent elolvastam ami a történettel kapcsolatos. Kezdettől fogva megoszlottak a vélemények, hogy B.I. CFR szurkoló volt-e vagy sem. Kezdettől fogva nem értettem, hogy ez tulajdonképpen miért is olyan fontos...

Nem értettem, hogy miért is kell ezen annyit lovagolni, mikor az biztos, hogy a kolozsvári egyetemi csapat szurkolói megöltek egy embert, akiről azt feltételezték, hogy magyar létére a vasutascsapat szurkolója. A gyilkosság után több sajtóorgánum is lehozta a hírhedt bandavezér, RJ nyilatkozatát, miszerint igen, az "U" szurkolói megöltek egy CFR szurkolót és készüljünk, mert a jövő idénytől "vin peste noi", azaz lerohannak, megrohamoznak. Értsem talán ezalatt azt, hogy nem az utolsó eset, ami történt? Bármelyikünk lehet a következő áldozat?

Nevetséges számomra ami a tragikus eset körül zajlik. Nevetséges a rendőrség nyilatkozata miszerint nem két szurkolótábor közötti leszámolásról van szó. Nevetséges az egyetemi csapat vezetőségének néhány soros állásfoglalása, amelyben elítélik az erőszakot és a történtektől elhatárolják magukat (miközben éveken keresztül megtürték a lelátókon az úszítást és azt, hogy szurkolóik a vasutascsapat szurkolóit, játékosait és vezetőit verbálisan és fizikailag is agresszálják). Nevetséges dolgok egy tragédia körül.
Egy dolog biztos: meghalt egy ember, halálát pedig a verésben elszenvedett ütések okozták. És az is biztos, hogy azért kellett meghalnia, mert azt feltételezték róla, hogy CFR szurkoló. Ha most nem tesz lépéseket a rendőrség, ha most nem hoz döntéseket az "U" vezetősége, a tragédia megismétlődik. Nem szabad elfelejteni ugyanis, hogy nem első alakalom, mikor az "U" szurkolói embereket, gyerekeket, lányokat bántalmaznak csak azért, mert CFR-es póló, sál vagy sapka volt rajtuk. Nem értem, hogy ami nekik szabad, nekünk miért nem szabad. Szeretni egy csapatot, viselni annak színét, szimbólumait, szurkolni nekik. Hisz erról szól a szurkolás, erről és semmivel többről. Ami e fölött van, az már huliganizmus. A hullgánok helye pedig nem a lelátón van, hisz akkor B.I. története bármikor megismétlődhet.

Tudom, hogy semmit nem változtat a történteken, azon, hogy B.I. eltávozott közülünk, de mégis nagyon merem remélni azt, hogy lesz(nek) felelős(ök), akik megkapják méltó büntetésük és lesznek intézkedések, amelyek megakadályozzák még egy ilyen eset előfordulását. Mindezt pedig gyorsan kell megtenni, hiszen valamivel több, mint 1 hónap van a bajnokság kezdetéig. Végezetül nagyon remélem azt, hogy a közeljövőben nyugodtan felvehetem a CFR-es pólóm, nyakamra vagy csuklómra tekerhetem a sálat, fejemre tehetem a sapkát és így vonulhatok fel a Gépész utcai stadionba kedvenc csapatom itthoni mérkőzéseire. És azt is nagyon remélem, hogy civilizált körülmények között mehetek el a kolozsvári rangadóra szurkolni saját csapatomnak. Remélem, így fog történni...

Ami B.I.-t illeti, ő a huliganizmus, a brutalitás, az állati viselkedés áldozata lett. Kedves B.I. nyugodj békében.

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Látod, idevezet a hülye focifanatizmus. Sosem értettem. Még ha valami értelme lenne (persze, az még akkor sem ok a gyilkolásra), de így...
Szenkovics Dezső üzenete…
Kedves Emőke,vitatkoznom kell veled. Sajnos ennek már semmi köze nincs a focihoz. A szurkolás a lelátókon játszódik és civilizált eszközökkel, emberi körülmények között. Ez már nem is fanatizmus, ez már huliganizmus, vandalizmus, idiotizmus. Sőt, továbbmegyek, ez semmilyen "izmussal" nem jellemezhető, ez már nem is emberi viszonyulás. Ez egyenesen barbárság, amit nem lehet és nem is kell elfogadni.
Amúgy a szurkoló szerepnek is megvan a maga értelme, a maga vonzereje. Egyrészt egy társasághoz való tartozás érzésével tölt el, másrészt pedig szép élményekkel, tapasztalatokkal szolgál. És hodd el, mindezt lehet bagyon kultúrált körülmények között is csinálni. De persze ezt igazán csak az érezheti át, aki meg is tapasztalja. Gyere el egyszer egy CFR meccsre, velünk a GaleriA KVSC-vel. Biztos vagyok benne, hogy jól fogod magad érezni.
Névtelen üzenete…
Valószínűleg nem fogsz tudni elrágatni engem egy meccsre sem, mivel a foci az egy olyan dolog, ami a lehető legtávolabb áll tőlem, és nincsenek is szándékaim, hogy közelebb kerüljön. :D Persze, soha ne mondd, hogy soha, de nem valószínű. Akkor is, én értem, amit írsz, de mindennek köze van a focihoz, hogyne lenne köze! Láttál már például síugrás után verekedő tömeget? Na vajon miért nem? Vagy egy snooker bajnokság után... Na ugye! ;)
Szenkovics Dezső üzenete…
Kedves Emőke, félreértetted amit írtam. Vagy én nem voltam eléggé explicit. Persze, hogy köze van olyan értelemben, hogy a szurkolók egy focicsapat szurkolói. De éppen azt próbáltam magyarázni, hogy ami a szurkoláson felül történik, annak semmi köze nincs nemcsak a focihoz, hanem a sporthoz általában. Ami nem a fair play jegyében játszódik, annak semmi köze nincs a sporthoz. Az biztos, és ebben teljes mértékben igazat adok neked, hogy a foci egy annyira népszerű sportág, hogy képes több tízezres embertömegeket megmozgatni, ellentétben az általad említett síugrással vagy sznúkerrel. És ahol nagy tömeg van, ott az emberek is másképp viselkednek (tömegpszichózis). És azt is elfogadom, hogy a foci nagyon erős érzelmeket bír felszabadítani. De azt már nem, hogy ezek fölött nem lehet uralkodni... Erről beszélek, civilizált, emberi körülmények közötti szurkolásról.
Névtelen üzenete…
Tőlem is távol áll a foci, de egyszer elrángattak a sportcsarnokba egy SK mérkőzésre. A magyar szurkolók, udvarhelyiek, voltunk vagyn 2oo an, az ellenfél szurkolótábora meg nem volt több, mint 45-5o ember.Mégis nekünk mondták a zsandárok, hogy pofa be, pedig mi viselkedtünk civilizáltan, és mi voltunk azok, akik azért mentünk, mert a csapatnak akartunk szurkolni, nem pedig skandálni, hogy Rooomüniiáá meg egyébb idétlenségeket. Én biztos nem venném fel a cfr-es sálat, vagy sapkát. De ez a nem jó megoldás. Nehogy már a farkas fogja a nagyira a puskát.
Szenkovics Dezső üzenete…
Maccseb, egyetértek veled, a nyúl nem járhat az erdőben vadászpuskával...
Névtelen üzenete…
Azt hisszem hozzá kell szokjunk, hogy a mai világba a farok csóválja a kutyát, bármennyire is tiltakozik. Én már rég letettem arról, hogy megváltom a világot.

Népszerű bejegyzések